1. Home
  2. Mantelzorg
  3. Hulp & advies
  4. 5 oefeningen om als mantelzorger te ontspannen

5 oefeningen om als mantelzorger te ontspannen

7 7 minuten lezen
Overzicht
Vrouw met koptelefoon op danst op muziek
  • 0 reacties
  • 14 vind ik leuks
Geplaatst door Emmelie op 9 augustus 2021
Hoelang is het geleden dat jij echt even helemaal niks deed? Weet je het niet meer? Dan is het nu tijd om er iets aan te doen. Ontspanning is namelijk heel goed voor je lichaam. Hieronder geven we 5 korte oefeningen die je als mantelzorger helpen te ontspannen.

1. Oefen met een juiste ademhaling

Een verkeerde of onrustige ademhaling heeft vaak te maken met stress. Gebruik daarom onderstaande oefening om bij stressmomenten op adem te komen:  

  • Zit op een stoel met je voeten op de grond, rug gestrekt en je schouders open.
  • Leg je handen op je buik en adem rustig in door je neus. Zorg hierbij dat je buik uitzet en je schouders niet omhoog bewegen.
  • Adem rustig uit door je neus. Het bovenste deel van je borstkas zakt hierbij iets naar beneden en je buik gaat naar binnen. Let erop dat je alle lucht uitademt.

Je kunt de oefening meerdere keren per dag doen. Zo word je elke keer weer even bewust van je ademhaling. En breng je jezelf weer tot rust. 

2. Probeer mindfulness uit 

Mindfulness werkt ontspannend. Het helpt je om je gedachten op te ruimen en rustig te worden. Ga direct aan de slag met mindfulness oefeningen. Doe je het liever op jouw eigen manier? Ga gerust je gang. Zolang je maar ontspant. 

Probeer gratis de Mindfulness App Pro

Wil jij ontdekken of mindfulness jou ook helpt om weer tot rust te komen? Als lid van PGGM&CO heb je nu gratis toegang tot de Mindfulness App Pro: dé meditatie app vol met oefeningen en inspiratie voor beginners en gevorderden. 

Krijg gratis toegang tot de app

3.   Word als mantelzorger bewust van spanningen in je lichaam

Onderstaande oefening helpt je om bewust te worden van spanningen in je lichaam. Ervaar het verschil tussen het aanspannen en ontspannen van je spieren:

  • Zit rechtop op een stoel en sluit je ogen.
  • Span je tenen aan. Houd dit 3 seconden vast en ontspan ze weer.
  • Span nu je enkels aan. Houd dit 3 seconden vast en ontspan ze weer.
  • Werk zo stap voor stap van onder naar boven je hele lichaam door. Totdat je bij je kruin bent.
  • Ga na op welke plekken jij in je lichaam spanning hebt ervaren.

Bekijk ook de video van Saake waarin hij jou meeneemt in een bodyscan om spanningen in je lichaam te ontdekken. En ze vervolgens ook los te laten. 

4. Beweeg om je hoofd leeg te maken

Bewegen helpt om te ontspannen. Maak bijvoorbeeld een stevige wandeling of ga naar de sportschool. Het maakt je hoofd leeg. Daarnaast geeft het je positieve energie, waardoor jij je erna weer opgeladen voelt. Laat wel je telefoon thuis. Zo ontspan je echt en regel je niet stiekem zaken voor thuis.

5. Vind als mantelzorger ontspanning in muziek luisteren

Muziek helpt je om spanningen los te laten. Luister naar jouw favoriete plaatjes; het maakt niet uit of dit klassieke of juist harde swingmuziek is. Niet zo'n fan van muziek? Een ontspannende podcast op je oren kan natuurlijk ook. 

Bron: mensenwelzijn.

Reageren

Reageer hieronder op het artikel. Je ingevulde voornaam is te zien bij je reactie.

Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en Google's Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.