Drie jaar lang (2021 - 2023) werd er elk kwartaal een meting uitgevoerd onder in totaal 8.800 zorg- en welzijnsprofessionals. Daardoor konden we de trends in fitheid, balans, ervaren werkdruk en ervaren werkplezier vergelijken. In dit artikel delen we meer over de ontwikkeling van werkdruk en werkplezier in zorg en welzijn.
Wat is werkdruk precies?
Werkdruk is voor iedereen anders, maar werkdruk houdt in dat je als werknemer niet kan voldoen aan de eisen die het werk stelt. Er is een balans nodig tussen de hoeveelheid werk en wat je aankan. Verdwijnt deze balans? Dan wordt de werkdruk te hoog. Dat zorgt voor werkstress en minder motivatie. En dat kan weer leiden tot ziekteverzuim, langdurig uitval en soms zelf arbeidsongeschiktheid.
Daarbij maken we ook onderscheid tussen kwantitatieve werkdruk en kwalitatieve werkdruk. Kwantitatieve werkdruk is wanneer er te veel werk in korte tijd gedaan moet worden. Kwalitatieve werkdruk betekent dat het werk te moeilijk is.
Daarnaast is er ook nog objectieve en subjectieve werkdruk. Objectieve werkdruk gaat over het aantal gewerkte uren en hoeveel werk er gedaan moet worden. Subjectieve werkdruk gaat om de ervaren werkdruk van de werknemer.
Algemene resultaten:
-
Opvallend is dat de ervaren werkdruk daalde in alle branches, behalve in de kinderopvang. Daar steeg de ervaren werkdruk, maar ervaren medewerkers ook het meeste werkplezier.
-
Mannen en vrouwen ervaren ongeveer evenveel werkdruk. In 2023 daalde de werkdruk bij zowel mannen als vrouwen; maar de daling was groter bij mannen.
-
Werkenden met een mbo-opleiding ervaren een hogere werkdruk (6,2) dan lager opgeleiden (5,4) en hoger opgeleiden (5,6).
-
Mantelzorgers ervaren een hogere werkdruk (6,1) dan degenen die geen mantelzorg verlenen (5,5).
-
Werkenden in zorg en welzijn met een bovenmodaal inkomen (6,9) ervaren meer werkplezier dan werkenden met een modaal (6,3) of beneden modaal inkomen (6.2)
Verschil verwachte en ervaren werkdruk
In de kwartaalmetingen over drie jaar zien we dat de verwachte werkdruk vaak een stuk hoger ligt dan de daadwerkelijk ervaren werkdruk. Dit betekent dat mensen van tevoren hun werkdruk veel hoger inschatten. Als je hun achteraf vraagt hoe de werkdruk afgelopen periode was, is dit vaak lager dan ingeschat.
In het derde kwartaal van 2022 bereiken de cijfers het dieptepunt, met als gevolg een negatieve invloed op de fitheid en balans. Eén jaar later, in het derde kwartaal van 2023 zijn de verwachte en ervaren werkdruk voor het eerst gelijk en scoren ze beide een 5,7. Dit kwartaal was dan ook het hoogtepunt wat betreft de fitheid en balans van zorg- en welzijnsprofessionals.
Uit recente cijfers blijkt dat na het derde kwartaal van 2023, de verwachte werkdruk weer gestegen is.
Het afgenomen werkplezier
Bij zowel de werkdruk als het werkplezier zien we dat de verwachtingen vaak negatiever wordt ingeschat dan het uiteindelijk wordt ervaren. Om de verwachte werkdruk te laten dalen, is verwachtingsmanagement van belang. Duidelijke communicatie en afstemming over wat er van je verwacht wordt, heeft niet alleen invloed op de verwachte werkdruk, maar ook op het werkplezier.
We zien namelijk dat niet alleen het verwachte werkplezier afneemt, maar ook het ervaren werkplezier. Dit is een gevolg van de werkdruk die sinds begin Covid als erg hoog wordt ervaren. Na de Covid-periode neemt het werkplezier weer iets toe, maar sinds begin 2023 neemt het werkplezier weer af. Dit komt doordat zorg- en welzijnsprofessionals zich zorgen maken of er nu én in de toekomst wel voldoende collega’s zijn om het werk te doen.
Als we kijken naar het verband tussen werkplezier en salaris, zien we dat werkenden die bovenmodaal verdienen (6,9) meer werkplezier ervaren dan werkenden die modaal (6,3) of beneden modaal verdienen (6,2).
Verschillen werkdruk branches en opleidingsniveau
Opvallend als het gaat om werkdruk is dat mensen met een mbo-opleiding een veel hogere werkdruk (6,2) ervaren dan lager opgeleiden (5,4) en hoger opgeleiden (5,6). Ook mantelzorgers ervaren duidelijk een hogere werkdruk (6,1) dan zorg- en welzijnsprofessionals die geen mantelzorger zijn (5,5). Volgens Anouk ten Arve, expert arbeid en gezondheid, is het niet gek dat we een verschil zien in werkdruk bij midden-opgeleiden en mantelzorgers. Anouk: "In de praktijk zien we vaak dat de werkenden met een mbo-opleiding werkzaamheden opvangen voor de lagere en hogere functies. Voor mantelzorgers geldt dat het zorgen voor iemand thuis gewoon verdergaat."
Als we kijken naar de verschillende branches, zien we dat de ervaren werkdruk in 2023 gedaald is in alle sectoren, behalve in de kinderopvang. Daar daalt de werkdruk met slechts 0,1. Maar ondanks de hoge werkdruk wordt daar wel het meeste werkplezier ervaren. In het ziekenhuis is de ervaren werkdruk het hardst gedaald, met een verschil van 0,6.
Ga het gesprek aan over werkdruk
Of het nu gaat om de ervaren werkdruk of de verwachte werkdruk, het is een thema waar altijd aandacht voor moet zijn. Want werkdruk speelt een grote rol in de fitheid van zorg- en welzijnsprofessionals. Volgens Anouk ten Arve, moet je eerst weten waar je ervaren werkdruk vandaan komt. "Werkdruk is een groot begrip, daarom is het belangrijk om te ontdekken wat je écht dwars zit. Om hierachter te komen kun je jezelf de makkelijke vraag stellen: 'Waar zie ik wel en niet de noodzaak van in?' Vaak doe je het werk waar je de noodzaak niet van in ziet met tegenzin en kan je hier als een berg tegenop zien. Terwijl er misschien wel een hele makkelijke oplossing voor is. "
Anouk vult aan: "Ga dus met je leidinggevende in gesprek over waar je op leegloopt én waar je juist energie van krijgt. Werkdruk gaat namelijk over je eigen beleving, daarom is erover praten heel belangrijk. En alleen dan kun je tot een oplossing komen. Het bespreekbaar durven maken vraagt wel om een veilige werkomgeving en een sterk teamgevoel. Je moet op elkaar kunnen bouwen en durven te experimenteren met oplossingen. Om vervolgens te kijken wat wel of niet werkt. Dit vraagt om een kritische blik door zowel leidinggevenden als werknemers. Blijf geen dingen doen omdat het altijd zo gedaan is, maar stel jezelf af en toe de vragen: 'waarom doen we dingen zo?' En 'Voor wie doe ik het?'. Pas als iedereen zich veilig genoeg voelt om zichzelf dit soms af te vragen, kan de werkdruk afnemen en het werkplezier toenemen."
Reageren
Reageer hieronder op het artikel. Je ingevulde voornaam is te zien bij je reactie.
Reactie