1. Home
  2. Werk-privébalans
  3. Omgaan met agressie
  4. Wat doe je als een patiënt of cliënt agressief is?

Wat doe je als een patiënt of cliënt agressief is?

4 4 minuten lezen
Overzicht
arts houdt hand vooruit en zegt stop tegen agressie
  • 0 reacties
  • 24 vind ik leuks
Geplaatst door Lotte op 10 december 2019
Agressie in de zorg komt helaas veel voor. De gevolgen hiervan zijn groot voor je werkgeluk en voor je mentale gezondheid. Je verliest je motivatie voor je werk of krijgt slapeloze nachten. Hoe ga je om met agressie op de werkvloer? We geven vijf tips;

1. Kom in beweging tegen agressie

In een nare situatie kun je letterlijk ‘bevriezen’ van schrik. Terwijl het juist zo belangrijk is om snel te handelen. Kom daarom in beweging en doe bijvoorbeeld een stap achteruit. Dit doorbreekt de spanning en het helpt je om overzicht te houden. Is de situatie zo ernstig dat je het niet vertrouwt? Haal dan altijd direct een collega of leidinggevende erbij. Sommige organisaties hebben hiervoor een speciale pieper.

2. Zoek de achterliggende reden

Waarom is iemand agressief? De reden of oorzaak weten, helpt te relativeren. Misschien is iemand bang voor iets, of machteloos? Begrip tonen voor deze emotie kan al veel helpen. Spreek uit dat je begrijpt dat iemand bang is. Of dat je ziet dat iemand de controle verliest en dat je begrijpt dat gevoel niet fijn is. Helaas hoort agressie ook bij sommige ziektebeelden. Als je dit weet, kun je er makkelijker mee omgaan. Jij bent niet de oorzaak van het gedrag en hoeft het dus niet persoonlijk te nemen. 

3. Volg een training om beter om te gaan met ongewenst gedrag in de zorg

Heb je vaak te maken met ongewenst gedrag? Neem dit serieus. Misschien is het fijn om handvatten te hebben hoe je er het beste mee omgaat. Gelukkig zijn er in heel Nederland een heleboel trainingen voor. Ga met je werkgever in gesprek over hoe ze je hierin kunnen helpen.

4. Maak gebruik van het 4G model voor communicatie

Voor het geven van feedback, of bespreekbaar maken van agressie, kun je het 4G model in communicatie gebruiken. Hierbij noem zo duidelijk mogelijk het gedrag van de ander en laat weten wat dit met jou doet. Dit maakt de ander bewust van het agressieve gedrag. 

Samengevat ziet dat er zo uit:

  1. Beschrijf het gedrag dat je ziet
  2. Beschrijf het gevolg van dit gedrag
  3. Beschrijf het gevoel dat het bij jou oproept
  4. Beschrijf het gewenste gedrag

Een voorbeeld van een gesprek:

  1. ’Je scheldt me uit en schreeuwt tegen me’
  2. ’Hierdoor wordt de sfeer gespannen en luisteren we niet meer goed naar elkaar’
  3. ’Ik schrik daar heel erg van en voel me daar vervelend bij’
  4. ’Ik wil dat je nu stopt met schreeuwen en even gaat zitten zodat we hier rustig over kunnen praten’

5. Vang agressie en ongewenst gedrag met je team samen op

Maak afspraken met je team over hoe je omgaat met agressie. Maak helder waar de grenzen liggen. Zo kun je makkelijker handelen bij agressief gedrag en sta je sterker in je schoenen. Vang elkaar op na een confrontatie. Bespreek het als een situatie uit de hand is gelopen om het te verwerken en om er samen van te leren. Zo krijg je als team meer vertrouwen in elkaar.

Bronnen: IZZ., The One

Download gratis 3 extra tips om met ongewenst gedrag in de zorg om te gaan

Benieuwd wat jij nu al kunt doen om met vervelende situaties op de werkvloer om te gaan? Download dan gratis onze infographic met 3 bonustips om met ongewenst gedrag in de zorg om te gaan.

Download de infographic

Reageren

Reageer hieronder op het artikel. Je ingevulde voornaam is te zien bij je reactie.

Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en Google's Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.