Bekijk hier de onderzoeksresultaten
Vooral in contact met patiënten en cliënten
De meeste agressie of ander ongewenst gedrag werd door medewerkers ervaren van de kant van patiënten en cliënten (74%). De helft van deze groep geeft aan dat dit een enkele keer is voorgekomen in het afgelopen jaar. 44% had in contact met familie, vrienden of bezoekers van patiënten of cliënten te maken met dit gedrag. Een kwart ervoer dit van collega’s of leidinggevenden (26%).
Verbale agressie komt het meest voor
67% van de professionals had afgelopen 12 maanden te maken met verbale agressie in het contact met patiënten of cliënten. In contact met familie, vrienden of bezoekers van patiënten of cliënten geldt dit voor 37%. Pesten wordt het meest genoemd (18%) als vorm van ongewenst gedrag in contact met collega´s en leidinggevenden.
Gevolgen ongewenst gedrag
Als gevolg van het ongewenste gedrag zijn medewerkers vaak van slag. Ook worden mentale (8%) en fysieke (5%) klachten genoemd. 4% overweegt de sector te verlaten nadat ze te maken hadden met agressie van de kant van patiënten, cliënten of hun bezoekers. Bij agressie vanuit de organisatie loopt dat op tot acht procent.
Infographic agressie en ongewenst gedrag
74% van de professionals in zorg en welzijn heeft de afgelopen 12 maanden te maken gehad met agressie en ongewenst gedrag. Dit varieerde van verbale of fysieke agressie tot seksuele intimidatie en andere bedreiging. Ruim 11.000 leden van PGGM&CO deelden hun ervaring in dit onderzoek.
Bekijk de infographicDe meeste ruimte voor verbetering ligt bij trainingen en vaardigheden en voorlichting
Werknemers noemen voorlichting, training en het aanleren van vaardigheden als de belangrijkste verbeterpunten om beter om te gaan met agressie en ongewenst gedrag in hun organisatie. Hier is de meeste behoefte aan training over gesprekstechnieken. Ook heeft 1 op 3 medewerkers behoefte aan fysieke weerbaarheidstraining.
Ongewenst gedrag wordt niet altijd gemeld
De meerderheid van de medewerkers weet waar ze incidenten kunnen melden (95%). Maar in veel gevallen leidt het niet tot een melding. Bij externe agressie maakt 59% een melding en als het om interne agressie gaat doet 42% dit. De meeste medewerkers worden opgevangen door de leidinggevende of collega’s. En gemiddeld doet 4% aangifte van het ongewenste gedrag.
Waarom dit onderzoek?
Dit is een onderzoek in opdracht van PGGM&CO en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Met dit onderzoek brengen we in kaart in welke mate agressie en ongewenst gedrag op het werk voorkomt en hoe medewerkers hiermee omgaan. Daarnaast maken we inzichtelijk wat hun wensen en behoeften zijn voor ondersteuning op dit gebied.
Dit doen we met de uitkomsten van het onderzoek
PGGM&CO zet zich in voor fitte medewerkers in zorg en welzijn. Op onze website vind je handige informatie, hulpmiddelen en tips voor meer balans en een fit leven. De resultaten van dit onderzoek geven ons inzicht in mogelijke handvatten om agressie en ongewenst gedrag te voorkomen. En te helpen wanneer je hier toch mee in aanraking komen. Binnenkort lees je op onze website interessante uitkomsten en concrete oplossingen rondom dit onderzoek.
Reageren
Reageer hieronder op het artikel. Je ingevulde voornaam is te zien bij je reactie.
Reactie