1. Home
  2. Onderzoek
  3. Nederland van coronaslot maar werkdruk in zorg blijft hoog

Nederland van coronaslot maar werkdruk in zorg blijft hoog

6 6 minuten lezen
Overzicht
Uitkomst onderzoek werkdruk zorg en welzijn
  • 34 reacties
  • 44 vind ik leuks
Geplaatst door Sarah op 7 maart 2022
Terwijl Nederland weer van het slot gaat, is de werkdruk in zorg en welzijn enorm. Dat blijkt uit ons onderzoek samen met IZZ onder bijna 2000 leden.

Voor de helft van de ondervraagden is de werkdruk nu al hoog. 1 op de 3 medewerkers in zorg en welzijn denkt dat de hoge werkdruk de komende tijd alleen nog maar verder stijgt. Professionals voelen zich mentaal minder fit dan de rest van werkend Nederland. Ook hebben ze minder energie en is een goede werk-privé balans vaak ver te zoeken. Ondanks deze grote uitdagingen is het werkplezier in zorg en welzijn nog steeds groot.

Hoge werkdruk verstoort werk-privé balans

De hoge werkdruk in zorg en welzijn heeft vooral veel invloed op de werk-privé balans van professionals. Andere zaken die veel invloed hebben op hoe medewerkers zich voelen zijn: onvoldoende rust nemen, het gevoel altijd bereikbaar te moeten zijn, privé-zorgtaken en emotioneel aangrijpende situaties.

Meer zorgen door corona

Ook de gevolgen van corona zijn nog steeds merkbaar. Een derde raakte besmet en een derde daarvan heeft daardoor langdurig klachten. Door de pandemie maakt de helft zich zorgen om de gezondheid van mensen in hun omgeving, 43% is meer bezorgd over de eigen gezondheid. 38% twijfelt door de pandemie of ze dit werk wel volhouden en 35% beleeft veel minder werkplezier.

Belangrijke rol voor werkgever 

We vroegen ook naar de rol van werkgevers. Daaruit blijkt dat het uitspreken van waardering het belangrijkste ontwikkelpunt is voor organisaties en leidinggevenden. Ook willen leden meer inspraak en regelvrijheid. Als het gaat om (langdurige) corona, ervaren medewerkers minder begrip en financiële steun van hun werkgever, dan medewerkers in andere sectoren. Van de overheid verwachten ze vooral meer financiële waardering en minder registratiedruk.

Toch werkplezier

Ondanks de hoge en de verwachte toenemende werkdruk, is het werkplezier van zorg- en welzijnsmedewerkers bijna hetzelfde als de rest van werkend Nederland. Twee op de drie medewerkers geven werkplezier een ruime voldoende.

Waarom dit onderzoek?

De druk op medewerkers in zorg en welzijn is groot. Dat werd door COVID-19 nog eens extra bevestigd. Dit onderzoek is gedaan in samenwerking met stichting IZZ. Samen zetten wij ons in voor een gezonde sector zorg en welzijn. Dit onderzoek geeft ons inzicht om jou nóg beter te helpen om fit aan het werk te blijven.

Dit doen we met de uitkomsten van het onderzoek

De resultaten van dit onderzoek zijn voor ons de basis voor nieuwe thema’s en producten die we leden aanbieden. Ook organiseert PGGM&CO in samenwerking met verschillende partners webinars die jou helpen met goed voor jezelf zorgen. Binnenkort lees je meer interessante uitkomsten en oplossingen. 

Lees het onderzoeksrapport

 

Heb je zelf een idee over hoe wij jou kunnen helpen om in balans te blijven? Laat het ons hieronder weten.

Reageren

Reageer hieronder op het artikel. Je ingevulde voornaam is te zien bij je reactie.

Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en Google's Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Reactie

  • Hendrikjan1949
    De knop zal om moeten bij al die mensen die hebben gekozen voor een werkplek in de zorg. Goed plannen en je werkzaamheden afstemmen met je privéleven. Geniet van de vrije uren en dagen. Goed overleg met leidinggevenden en managers. Geef duidelijk aan wat je mogelijkheden zijn. Geen mens is onmisbaar, zowel in de zorg als het onderwijs. Wees direct en ga niet klagen achteraf. Blijf vechten voor je arbeidsvoorwaarden maar laat het positieve in dit alles de belangrijkste factor zijn. 80% hangt af van je wilskracht en doorzettingsvermogen. Al heel lang kijken veel Nederlanders naar de serie:" Goede tijden, slechte tijden." Door met ons allen de schouders er weer onder te zetten en momenteel eens goed om ons heen kijken wat er gebeurd met de mensen die helemaal niets meer hebben, dan moeten deze oneffenheden met elkaar weer worden glad gestreken. Zelf heb ik mij45 jaar van mijn werkzame leven ingezet in de dienstverlenende sector waarvan 28 jaar in de zorg. Mijn echtgenote bijna 50 jaar als verpleegkundige en nog steeds met heel veel plezier. Een gezin met nu 3 uitwonende kinderen kinderen en 4 kleinkinderen dus nog steeds een druk sociaal leven. Wij plannen en verdelen alles zo goed als mogelijk en staan met beide benen op grond maar wel met de juiste instelling en niet steeds de nadruk leggen op de negativiteit. Met elkaar in dit sociaal, democratisch land moet het leven toch heel aangenaam zijn. Hier vertrouw ik op.👍
  • Paul
    Interessant artikel. Veel nieuws brengt het niet als je de media volgt. Zie zelf, als ik sporadisch het ziekenhuis bezoek, vooral enthousiaste mensen die 'gaan voor hun werk'. Je ziet wel dat zij heel efficiënt dienen te werken omdat de vraag naar zorg is toegenomen. Heel professioneel!
    • Susannah
      Hoi Paul, Bedankt voor je reactie. Goed dat je dit benoemt. Groetjes, Susannah - PGGM&CO
  • Hanneke
    Minder management, minder bureaucratie en meer handen aan het bed, dat lijkt me inmiddels wel bekend. Minder wantrouwen naar de handen aan het bed; het zijn mensen die opgeleid zijn, tot het werk dat ze graag doen; dat doen ze heus wel goed. Alle efficiencymaatregelen verlagen de kwaliteit van het geleverde werk. Men moet gewoon weer lekker met plezier kunnen werken. Goed voor de patiënten, goed voor het personeel, goed voor de hele maatschappij. Patiënten hebben menselijkheid nodig, tijd voor een luisterend oor, een troostend woord of een vrolijke grap. En in een noodtoestand als tijdens de corona horen er tegemoetkomende maatregelen te zijn; velen hebben het veel te lang veel te druk gehad. En weg met de marktwerking; neem een voorbeeld aan Jos de Blok met zijn Buurtzorg. Het had heel anders gekund, beter, vriendelijker...
  • Jolande12
    Een goed ouderenbeleid!
  • Mieke
    De managementlagen en de hiërarchie maken de zorgsector onwerkbaar. Niet voor niets lopen velen weg. Er heerst een angstcultuur. Er wordt gesjoemeld daar waar het mogelijk is door de werkgever met ORT-uitbetalingen bij ziekte en verlof. Je mag alleen zo hard mogelijk werken en verder je mond houden. Kom je voor jezelf op word je afgeslacht, kortom een sector om van weg te blijven als dat mogelijk is.
  • Nella
    Meer zeggenschap over je eigen rooster. Geen gedwongen dienstlijnen. Uren inroosteren en niet roosteren met min uren. Dit zou zoveel meer rust geven bij de teams.
    • Susannah
      Hoi Nella, Bedankt voor je reactie. Als ledenorganisatie voor zorg en welzijn willen wij hier samen met onze leden en partners dan ook aandacht aan besteden! Groetjes, Susannah - PGGM&CO
  • 256
    Werkdruk in de zorg ? Sinds 1974 werk in in de zorg en ervaar het egoïsme dat in deze samenleving standaard is geworden , vooral voor de meest kwetsbaren . Heb de zorg zien afdalen van goed naar slecht en de mens wordt steeds meer als "produkt" gezien . De administratie is een farce . Tijdvulling , vooral . Wie komt het controleren ? Mannen , vooral mannen die vanachter hun bureau statistieken opstellen , stopwatch zorg instellen , beseffen niet wat een dementerende oudere mens nodig heeft . Sinds de zorg in de markt is beland , dankzij heer Hoogervorst en het ons letterlijk door de strot werd geduwd , zie ik veel disciplines , die vooral zichzelf in stand houden . Wat heb ik aan een fysiotherapeut , die 1 x per week naar de betreffende cliënt komt en de cliënt de rest van de week niet van de plaats komt . Een psycholoog met zijn / haar zienswijze bij probleemgedrag en niet weet wat zich afspeelt binnen de leefgroep . Hoe mensen elkaar beïnvloeden ? Tijdens mijn opleiding waren deze disciplines ondersteunend , nu bepalen ze want het is wetenschappelijk getoetst ! Sorry , maar ieder mens is uniek en heeft zijn / haar referentiekader . Hoezo zorg op maat ? Wat ik vooral wil zeggen : Meer geld als verpleegkundige is nonsens . Leer eens luisteren naar de mensen op de werkvloer en maak contact met mensen die aan zorg "overgeleverd " zijn . Ze kiezen er niet voor en morgen ben je zelf , misschien , afhankelijk van zorg . Heer Hugo Borst zie en hoor ik ook niet meer , sinds zijn moeder overleden is . Maar ja , de mening van BN - ers is in dit land leidinggevend geworden . Verpleegkundige is een vak en vooral uitgeoefend door vrouwen , terwijl vooral mannen de "toon" zetten hoe het moet . Vrouwen die dit klakkeloos accepteren , want als je kritiek uit , dan wordt je "platgewalst " door het kuddegedrag . van zorgmensen , in dit land volop aanwezig en ik heb het zelf ondervonden . Mensen verzorgen zoals je zelf verzorgd zou willen worden : Utopia . Maar de mensen die bepalen zitten niet om geld verlegen of toch ? met vriendelijke groeten , Gerdemie Wilms .
    • Mieke
      Ben het helemaal met 256 eens. Door de "mannen" wordt de toon gezet. Bovendien nog eens "mannen" die niets met zorg hebben maar alles met geld. En al die vrouwen accepteren onder druk alles, bang om hun baantje te verliezen. Sta toch eens met zijn allen op en trek je mond open! In je eentje wordt je inderdaad afgebrand maar met zijn allen vorm je een front tegen deze wanpraktijken in de zorg.
  • Katinka
    K.Verdonk Ik vind het jammer en niet terecht om de tips voor Stress de Baas alleen bij de werknemers persoonlijk neer te leggen. De organisatie van Zorg en Welzijn levert ook veel frustraties op en dat heeft met politieke en management-keuzes te maken. Om wat te noemen: de marktwerking is vele werknemers een doorn in het oog en vaak onderwerp van discussie op verjaardagen en tussen personeel onderling. De marktwerking levert veel stress en administratieve druk op, kosten rijzen de pan uit en er is een enorm personeelstekort. Terwijl ondertussen een heleboel medewerkers hard werken aan aanbestedingen, registraties, fondsen aanschrijven, het woud van zorgverzekeraars ontwarren en declaraties indienen, reorganisaties, zijn zij niet inzetbaar in de core business van ons werk. Om ons dan alleen persoonlijk aan het werk te zetten met mindfullnessoefeningen, en tips om de persoonlijke balans te vinden, vind ik een beledediging en misleidend.
  • g.j.
    Ik zeg: De cliënt (echt) centraal en marktwerking uit de zorg halen
  • renske miedema
    Geef het personeel op de werkvloer vaker een schouderklopje
  • JJ
    Mooi allemaal net als het kabinet wordt er niets mee gedaan. Afdelingen in het ziekenhuis lopen leeg. Mensen gaan wat anders doen. Van de 54 bedden draaien we nemen 28 tot 30 bedden omdat er domweg geen personeel meer is. Doe eens wat aan ons waardeloze kabinet. Er is al zo veel onderzoek gedaan zonder zichtbaar resultaat
  • Dame
    De uitkomst van de enquête is precies zoals ik het in de dagelijkse praktijk ervaar! Ondanks dit gegeven ga ik elke dag met plezier naar mijn werk. Wat zou het fijn zijn als er minder moet en meer mag, gewoon het welzijn van de cliënt centraal!
    • JJ
      Voor hoelang nog?
  • LizaLucas
    Opnieuw is er de conclusie van een onderzoek waaruit blijkt dat de werkdruk voor werknemers in welzijn en zorg zo hoog is dat het vergaande consequenties voor hen heeft. Uw reactie hierop is het aanbieden van tools voor goede zelfzorg middels cursus of i.d. Wanneer wordt het probleem eens bij de kern aangepakt door bv zorgverzekeraars en werkgevers aan te zetten tot verlaging van productienormen? PGGM zou zijn positie kunnen gebruiken door zich hierover uit te spreken richting overheid en zorgverzekerheid. Daar zijn zorgmedewerkers meer mee geholpen.
  • Maria
    Ik zet liever in op verlaging van de werkdruk dan op zorgen dat het mensen het beter kunnen volhouden. Het is een ongezonde situatie die vraagt om structurele oplossingen.
  • Christine71
    Maken jullie de onderzoek gegevens ook bekend,aan de regering? Mvg Judith
    • Emmelie
      Hoi Judith, We brengen het onderzoek ook landelijk onder de aandacht via de media. De ervaring leert dat ons onderzoek dan ook de regering bereikt. Groetjes, Emmelie - PGGM&CO
  • Ine
    Er kan van alles ter ondersteuning aangeboden worden aan het zorgpersoneel maar de werkgever moet worden aangepakt! Wij worden structureel 30% te weinig ingeroosterd. Vrijwel dagelijks komt er een app met de volgende tekst.... De volgende diensten zijn beschikbaar gekomen. Wie wil er kan deze werken. Veel dank alvast namens de cliënten en collega's. En ook veel 3 uurs diensten, 5, 6, en 7,5 uurs diensten, een enkele keer een 8 uurs dienst. Nogmaals, daar moet wat aan veranderen.
    • Emmelie
      Hoi Ine, Bedankt voor je reactie. Goed dat je dit benoemt. Als ledenorganisatie voor zorg en welzijn ondersteunen wij in eerste instantie professionals, maar zijn we ook zeker in gesprek met werkgevers over hoe wij hen kunnen ondersteunen om de sector beter en gezonder te maken. Goed dat je dit signaal noemt, dit kwam in het onderzoek ook sterk naar voren, en nemen wij hierin zeker mee! Groetjes, Emmelie - PGGM&CO
    • Nella
      Heel herkenbaar en precies daar moet verandering in komen! Als je niet aan het werk ben dan ben je wel met je rooster bezig omdat je inderdaad 30% te weinig bent ingeroosterd...Terwijl de uren er zijn want als de maand is vrijgegeven komen ook de openstaande diensten, die ook gewoon ingeroosterd hadden kunnen worden.
    • JJ
      Precies zo als bij ons op de afdeling
  • Jette
    Wat ik het ergste vind, is dat men in.de gezondheidszorg gevoel heeft om bereikbaar te moeten zijn. In je vrije tijd gebeld kunnen worden om openstaande diensten in te vullen. Dit heeft een enorme impact en komt heel veel voor, juist nu veel collega's stress van werkdruk ervaren of uitvallen door covid. Bereikbaar moeten zijn is slopend en onderschat.
    • Emmelie
      Hoi Jette, Heel goed punt. Dit kwam inderdaad in het onderzoek ook sterk naar voren. Op dit moment zijn wij dan ook in gesprek met een aantal professionals over dit thema om te kijken hoe zij hierover denken en welke behoefte zij hierin hebben. Dit delen we binnenkort breder op ons platform. Zo hopen we aandacht te vragen voor het thema 'werk-privé balans' en het thuis wel/niet bereikbaar zijn voor je werk. En professionals aan te moedigen om hier op de werkvloer het gesprek over aan te gaan. Groetjes, Emmelie - PGGM&CO
    • Marcus
      Dit heeft ervoor gezorgd dat ik na 41 jaar werken in de zorg uiteindelijk een burnout kreeg.
  • Petra
    Fijn dat dit onderzoek er was, wat geen jullie eraan doen op deze knelpunten op te lossen? Waar blijft daadwerkelijk de hulp in de zin van meer handen aan het bed en een betere beloning in de vorm van waardering, respect en loon. Afgelopen 2 jaar waren zwaar, veel werkdruk, belasting emotioneel, op eigen gezondheid/ fysiek, maar er werd werkelijk niks gedaan om de arbeidsomstandigheden te verbeteren, meer personeel, meer loon. De druk werd alleen maar opgevoerd, de zorg is door de regering/ gemeentes en directies in de steek gelaten, alleen maar misbruikt als reden voor de handhaving en voortzetten van de Coronaregels, schandalig!!
    • Emmelie
      Hoi Petra, Bedankt voor je reactie. Heel goed dat je dit aangeeft. Als ledenorganisatie voor zorg en welzijn kijken we natuurlijk in de eerste plaats hoe wij onze leden op basis van deze uitkomsten zélf kunnen ondersteunen met diensten en producten. Hier delen we binnenkort meer over. Daarnaast vinden we het belangrijk om deze uitkomsten met werkgevers, sociale partners en breder in de media te delen, zodat er ook daadwerkelijk iets gedaan wordt om professionals te helpen en te ondersteunen. Want die noodzaak is er echt en zien wij ook. Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, Emmelie - PGGM&CO
  • Annet
    Ik heb wel een idee, maar daar word niet naar geluisterd. MAAK DE ZORG AAN TREKELIJK VOOR JONG EN OUD , ZET MENSEN IN MET LEVENS ER VARING. PROMOTEN. Financieel aan TREKELIJK maken .
    • Emmelie
      Hoi Annet, Bedankt voor je reactie. Dat zijn zeker goede en hele belangrijke punten! Als ledenorganisatie voor zorg en welzijn willen wij hier samen met onze leden en partners dan ook aandacht aan besteden! Groetjes, Emmelie - PGGM&CO
    • Petra
      Helemaal mee eens Annet
  • Claudia
    Sorry mijn eerste gedachte is al; We kunnen vanalles onderzoeken maar wat doen we hier aan? De druk is al jaren hoog, nu zeker. Ik persoonlijk kan wegens ziekte nog maar 5,5 uur per dienst werken. Kan nu niet in functie blijven gezien minimale bezetting door markteconomie. Wie neemt immers mijn werk over voor die andere uren? Het is echt diep triest na bijna 30 jaar in de zorg bij mijn huidige werkgever. De piramide draait weer om en zo wordt de zorg uitgemolken. Excuses maar is echt frustrerend! SP heeft jaren geleden al een enquête gehouden. N.a.v deze enquête werd het mogelijk om met Renske Leijten destijds om de tafel te zitten. De zorgen werden besproken door verschillende verpleegkundigen uit het gehele land. Resultaat; weer niets! Met vriendelijke groet Claudia Frenken
    • Petra
      Helemaal mee eens Claudia, het is gebruikt in een politiek spel, gebruikt om nu de verkiezingen mee te winnen, eerst gebruikt om de Coronaregels te rechtvaardigen, Maar al die jaren luisteren naar de mensen in de zorg en daar daadwerkelijk iets mee doen, nee! Diep triest! Hoe moet onze sector zich nog serieus gevonden voelen!!