1. Home
  2. Gezond leven
  3. Slapen
  4. Zo val je sneller in slaap na je nachtdienst

Zo val je sneller in slaap na je nachtdienst

4 4 minuten lezen
Overzicht
  • 0 reacties
  • 1 vind ik leuks
Draai jij ook wel eens nachtdiensten? Dan weet je dat het niet altijd even makkelijk is om daarna lekker te slapen. Want terwijl jij je bed induikt, begint de rest van het land aan een gloednieuwe dag. Toch zijn die uurtjes slaap juist zo belangrijk om je weer fit en energiek te voelen. Ontdek daarom een aantal slimme trucks waarmee je zo in dromenland bent na je nachtdienst.

Eet de juiste voeding tijdens je nachtdienst

Wat je tijdens je nachtdienst eet en drinkt heeft invloed op hoe goed je slaapt. Pas op met die snoeppot en vette snacks in de nacht. Hoe lekker en gezellig het ook is, ze zorgen alleen maar voor dipjes. Laat pittig eten ook zoveel mogelijk staan. En drink dat kopje koffie alleen aan het begin van je nachtdienst. Zo voorkom je dat je straks in bed naar het plafond ligt te staren.

Zorg voor een goede overdracht met je collega’s

Je dienst zit erop. Praat je collega’s goed bij. Deel je eventuele zorgen over een patiënt of andere dingen die in je hoofd zitten. Zo kan jij alle gebeurtenissen van die nacht loslaten en met een gerust gevoel naar huis. En hoeven je collega’s jou overdag ook niet meer te storen.

Draag een zonnebril onderweg naar huis

Is het een zonnige dag als je naar buiten stapt? Zet dan een zonnebril op onderweg naar huis. Je biologische klok vertelt je lichaam namelijk om actief te zijn als het licht is. En dat is nou juist niet de bedoeling als je straks je bed induikt.  

Neem een licht ontbijt voor je je bed in duikt

Kruip jij ook het liefst meteen onder je warme dekens na een drukke dienst? Vergeet niet om eerst nog wat lichts te eten. Zo voorkom je dat je straks alweer honger hebt. Neem bijvoorbeeld een cracker of een schaaltje yoghurt. Maar zorg dat je niet te veel eet. Op een volle maag slaap je namelijk minder goed.

Nog even ontspannen …

Sommige mensen moeten juist eerst even bijkomen voor ze hun ogen sluiten. Het is prima om eerst even te relaxen als je thuiskomt. Maar pas wel op. Voor je het weet ben je alweer een wasje aan het draaien of de vaatwasser aan het uitruimen.

Zorg voor een donkere, koele slaapkamer

Die biologische klok van ons werkt ook andersom. In het donker maakt je lichaam melatonine aan. Door dit hormoon val je sneller in slaap. Zorg daarom dat je slaapkamer goed donker is als je gaat slapen. Daarnaast helpt een koele ruimte. Doordat je het kouder krijgt, word je vanzelf slaperig.

Zo min mogelijk schermen

Nog één aflevering van die leuke serie in bed voor het slapen gaan. Of nog heel even door je social media heen scrollen. Het is zo verleidelijk, maar helaas niet zo slim. Want deze schermen brengen je slaaphormoon weer in de war. Hoe donker je kamer verder ook is. Kun je echt niet slapen en lig je maar te draaien? Luister dan naar een podcast of luisterboek. Zo geef je je ogen in ieder geval rust. 

Doe oordoppen in

Een buurman die zijn heg snoeit, een blaffende hond of schreeuwende kinderen op straat. Helaas zijn er overdag meer geluiden die jou uit je slaap kunnen houden. Heb je er last van? Doe dan oordoppen in. En maak goeie afspraken met je huisgenoten over geluiden die er thuis worden gemaakt.

Wat helpt jou om goed te slapen na een nachtdienst? Laat het hieronder weten

Bronnen: Nursing, IZZ, Asap

 

Reageren

Reageer hieronder op het artikel. Je ingevulde voornaam is te zien bij je reactie.

Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en Google's Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.