1. Home
  2. Geldzaken
  3. Inzicht in geld
  4. Inzicht in jouw geldzaken in 3 simpele stappen

Inzicht in jouw geldzaken in 3 simpele stappen

7 7 minuten lezen
Overzicht
Administratie mappen geldzaken
  • 16 reacties
  • 209 vind ik leuks
Geplaatst door Emmelie op 19 augustus 2024
Voel jij je goed over je geldzaken? Of weet je het antwoord op deze vraag niet? Dan ben je niet alleen. Weet dat 8 op de 10 zorg- en welzijnsmedewerkers zich zorgen maken over hun financiële situatie. De grootste zorg is of het nog wel lukt om rond te komen van het salaris. De impact hiervan is groot: thuis en op het werk. Toch delen veel mensen hun zorgen lang niet altijd.

Voel je goed over jouw geldzaken 

Het is belangrijk om je goed te voelen over jouw geldzaken. Dat begint bij inzicht. Dat jij weet hoe jouw financiële situatie eruitziet. En waar je eventueel op kan besparen in de toekomst. Ga direct aan de slag en krijg inzicht in jouw geldzaken met deze 3 stappen.  

Stap 1: maak een overzicht van je uitgaven en inkomsten 

Zet in 1 bestand, bijvoorbeeld in Excel, al je maandelijkse uitgaven en inkomsten op een rij. Het is niet de meest creatieve bezigheid. Maar het helpt je wel om in een oogopslag te zien wat je elke maand overhoudt. Of tekortkomt. Maak het overzicht voor de komende 3 maanden. En schrijf je uitgaven en inkomsten zo nauwkeurig mogelijk op. Denk ook aan eventueel vakantiegeld en je belastingaangifte. Zo ben je beter voorbereid op hoe de komende tijd er financieel voor je uitziet.  

Stap 2: al je geldzaken op één plek 

Breng orde aan in je administratie. Het is slim om alle informatie over je geldzaken op 1 plek te hebben. Dit geeft een duidelijk overzicht. En het helpt je als je in de toekomst financieel advies of hulp wilt ontvangen. De volgende dingen helpen je om je administratie op orde te krijgen.   

  • Open dagelijks je mail en post. Gooi reclamefolders en je spammail weg of maak hier een map voor in je mailbox. 
  • Bewaar belangrijke post in een map met verschillende tabbladen.  
  • Kijk regelmatig op sites waar je digitale facturen van krijgt. 
  • Betaal je rekeningen op tijd en houd je bankafschriften in de gaten.  
  • Betaal je rekeningen automatisch. Is dit niet mogelijk? Zet dan een herinnering in je telefoon. 

Stap 3: Weet jij waar je op kunt besparen? 

Nu je weet wat er binnenkomt en uitgaat, weet je beter waar je op kunt besparen. Kijk kritisch naar welke maandelijkse kosten omlaag kunnen. Stap bijvoorbeeld over naar een andere provider voor je telefoon. Check en vergelijk regelmatig je energiekosten. En bedenk goed of al je abonnementen ook echt nodig zijn. Doe dit juist ook als je je op dit moment goed voelt over je geldzaken. Ook als je niet hoeft te besparen is het fijn om te weten waar de mogelijkheden liggen.  

Bron: Nibud, eigenhuis   

 

Reageren

Reageer hieronder op het artikel. Je ingevulde voornaam is te zien bij je reactie.

Dit formulier is beveiligd met reCAPTCHA en Google's Privacybeleid en Servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Reactie

  • Dilia
    Ik zou graag 1x hulp om de lade die Vol zit met papieren uit te zoeken En een map met tabbladen maken Om alles overzichtelijk op te ruimen. Met vr.groet, Dilia Kloosterman
  • Marieke
    Dit artikel hoeft niet. Pensioen beheer is belangrijk, bijkomende kosten daarvoor akkoord. Maar graag geen kosten hiervoor maken.
  • 12345ABC
    Op zich een goed artikel om mee te beginnen. Anderzijds voor een groep mensen niet haalbaar omdat hun budget zo krap is en recht hebben op allerlei toeslagen waardoor het erg ingewikkeld is voor hen zeker door het feit dat mensen van deze groep wel kunnen lezen maar het begrijpend lezen minimaal is. Als schuldhulpmaatje weet ik dat deze informatie ontoereikend is.
  • Ultradent
    Tsja, deze informatie voegt werkelijk niks toe tenzij je nooit op school hebt gezeten. Hier heb je meer aan; Gebruik een budgetteringsmethode: 50/30/20-regel: 50% van je inkomen gaat naar behoeften (huur, voedsel), 30% naar wensen (uit eten, entertainment), en 20% naar sparen en aflossen van schulden. Envelope-systeem: Verdeel contant geld in verschillende enveloppen voor categorieën zoals boodschappen, uitgaan, etc., en geef niet meer uit dan in de envelop zit. Maak gebruik van financiële tools of apps: Er zijn diverse apps beschikbaar die je helpen je inkomsten en uitgaven bij te houden, zoals Mint, YNAB (You Need A Budget) of de app van je bank. Veel banken bieden ook dashboards aan waar je kunt zien waar je geld naartoe gaat. Stel financiële doelen: Kortetermijndoelen: zoals sparen voor een vakantie. Langetermijndoelen: zoals een pensioenfonds opbouwen of een huis kopen. Controleer regelmatig je financiën: Plan een vast moment in de week of maand om je financiën door te nemen. Hierdoor blijf je bewust van je geldsituatie en kun je bijsturen waar nodig. Zorg voor een noodfonds: Probeer een bedrag opzij te zetten voor onvoorziene kosten, zoals een kapotte wasmachine of medische rekeningen. Een goed uitgangspunt is om 3 tot 6 maanden aan levensonderhoud te sparen. Analyseer je uitgavenpatroon: Kijk kritisch naar waar je geld naartoe gaat en vraag jezelf af of alle uitgaven noodzakelijk zijn of dat er ruimte is om te besparen. Vraag hulp indien nodig: Als je moeite hebt om overzicht te krijgen, overweeg dan om hulp te zoeken bij een financieel adviseur of budgetcoach. Door deze stappen te volgen, krijg je een beter inzicht in je geldzaken en kun je financiële beslissingen nemen die passen bij jouw situatie en doelen.
  • Els
    Lijkt mij overbodige informatie. Dit is toch al een normale manier van geldenrecht hebben
  • Frans
    Zeer nuttig
  • Mathilde
    Ik wist het al. En ik houd een handgeschreven kasboek bij. Dit helpt ook.
  • Ingrid
    Vraag : Zou u voor mij kunnen berekenen wat mij het generatiepact daadwerkelijk kost ? 20 %lfb uren inleveren Wordt mijn deel pensioenbijdrage daadwerkelijk afgedragen ? Ik krijg geen balansbuget meer en geen opbouw lfb.uren Vakantieuren over daadwerkelijke gewerkte uren etc.
  • Grietje
    Goede tips Nibud
  • Gerben Bosgraaf
    Een beetje een open deur, meten is weten.
  • Teun
    Ben hier niets wijzer van geworden ...........hoeft ook niet .....pensioen is ruim voldoende
    • Susannah
      Bedankt voor je reactie! PGGM&CO is de ledenvereniging voor zorg en welzijn. Wij zetten ons in voor fittere mensen in zorg en welzijn, financieel, mentaal en fysiek (ook als ze niet meer werken). Dit is de reden dat wij ons niet bezig houden met indexeren. Hartelijke groet, Susannah PGGM&CO
  • Manus
    Mijn bespaartip. 12 jaar geleden heb ik zelf een bungalow gebouwd. Wij hebben een bankrekening bij de ABNAMRO en een bankrekening bij ING. Deze laatste is voor mijn hypotheek. Elke maand maak ik de hypotheeklasten van de ABNAMRO-bank over naar de ING. Het maandbedrag dat ik 15 jaar geleden overmaakte is nog steeds hetzelfde bedrag. Maar door rente middeling en renteverlaging zijn onze maandlasten veel minder geworden. Dus houd ik elke maand meer over. Dit bedrag ging niet naar het huishouden, maar werd elk jaar afgelost van onze hypotheek. In het begin is dat niet veel maar elk jaar wordt het aflosbedrag hoger, en dan gaat het snel. Wij genieten nu van ons pensioen en zitten lekker droog en warm. Groeten en een prettig weekeind, carnaval.
    • Gerben Bosgraaf
      Door rentebemiddeling zelf verantwoordelijkheid genomen en nu ben je spekkoper.
  • Joyce
    Er staat als tip “betaal je rekeningen op tijd” maar dat is natuurlijk voor veel mensen juist een probleem want als het geld op is lukt dat niet meer!
  • Minke
    Sportverenigingen moeten ook overleven?