Welkom gast

Zorg en welzijn geeft werk een 6,8

13

Zeist, 1 mei 2017 – Werknemers in de sector zorg en welzijn zijn over het algemeen redelijk gelukkig in hun werk. Gemiddeld geven zij hun werk een 6,8 als rapportcijfer. Dat blijkt uit de online peiling Werkgeluk van PGGM&CO, de ledenorganisatie van PGGM, in het kader van de Dag van de Arbeid. Ruim zevenduizend mensen, waaronder ook oud-werknemers in zorg en welzijn, vulden een korte vragenlijst in.

Het rapportcijfer is gelijkmatig verdeeld over de verschillende leeftijden. Alleen gepensioneerden kijken met een 7,3 iets positiever terug op hun werk. Belangrijke factoren die bijdragen aan werkgeluk zijn het plezier en de voldoening in het werk, contact met collega’s en cliënten en de mate van vrijheid en verantwoordelijkheid. Belangrijke zorgpunten zijn de (te) hoge werkdruk, conflicten op de werkvloer en de onzekerheid rond reorganisaties en/of ontslag.

Veel waardering van cliënten

In de sector zorg en welzijn spelen cliënten een positieve sleutelrol in de waardering die mensen ervaren in hun werk. Van de respondenten geeft maar liefst 81% aan zich gewaardeerd te voelen door cliënten. De helft zegt zich zelfs volledig  gewaardeerd te voelen en slechts 2,4% krijgt geen waardering van  cliënten.

 Waardering werkgever wisselend

Op de vraag of je je ook door je werkgever gewaardeerd voelt, zijn de reacties beduidend minder positief. Ongeveer de helft van de respondenten voelt zich gewaardeerd door zijn of haar werkgever. Ruim een kwart (26 procent) krijgt geen waardering van zijn of haar werkgever. Bezuinigingen, de kloof tussen werkvloer en management en gebrekkige begeleiding bij ziekte hebben hierop een negatieve invloed.

reacties

Ann56
Communities: Algemeen

Bovenaan dit stuk staat dat werknemers in de sector zorg en welzijn redelijk gelukkig zijn, want wij geven ons werk gemiddeld een 6,8.

Als er in de werkomgeving beoordelingen gegeven worden om te zien hoe hun werknemers functioneren, moeten ze minstens een 9 halen om goed gevonden te worden. Vraag maar na bij bv Achmea of de Renaultdealer in Delfgauw.

Als we daar onze 6,8 tegen afspiegelen is het maar erg mager en zo voelt het voor mij ook.

Pas als ik een 8 kan geven wordt het leuk , eerder niet!

Dus om 6,8 redelijk gelukkig te noemen vind ik persoonlijk veel te rooskleurig.

Marga 59
Communities: Algemeen

 Ik vind een 6.8 ook erg magertjes.

Om dan te zeggen redelijk gelukkig.

Nou nee.

Cijfer moet veel hoger.

lex weller
Communities: Algemeen

Nu ik, enige jaren met pensioen ben en op wat meer afstand naar het werken in het ziekenhuis kijk moet ik zeggen dat er niet veel veranderd is  t.a.v. het werkgeluk. Ik kan me niet geheel vinden in de waardering die door gepensioneerden wordt gegeven.   Een mager 6 zou veel meer passend zijn. Dat heeft vooral te maken met het top - down beleid  en de weinige mogelijkheden om via de bottom-up weg invloed uit te oefenen op het beleid. De kreet "ook al heb je gelijk je krijgt het niet" bepaald mede de waardering omdat dit geen enkel respect toonde naar de werknemer op de vloer.   Nee het pensioen kwam als een verademing na bijna 43 jaar werken in de GGZ. De waardering van de clienten voor je inspanningen in behandeling en zorg maakte dat ik het kon volhouden. Veel collega's bleken niet betrouwbaar en gingen voor eigen eer en glorie en als zij jou een beentje konden lichten of de poten onder je stoel konden weg zagen dan deden zij dat met genoegen. Nee er was nauwelijks sprake van werkgeluk.

 

Lex 69

Ben JAJ Hansen
Communities: Algemeen

Eerlijk gezegd vind ikeen 6,8 maar magertjes als waardering om je gelukkig in je werk te noemen. Een volle 8 of meer komt beter in de buurt.

Ben JAJ Hansen
Communities: Algemeen

 

-------------- Op 01 mei 2017 10:01 schreef Ben JAJ Hansen:

Eerlijk gezegd vind ikeen 6,8 maar magertjes als waardering om je gelukkig in je werk te noemen. Een volle 8 of meer komt beter in de buurt. Ik werk nog 14 maanden voordat ik, vanwege PLBUREN opname, stop met werken. Technisch gezien heb ik nog steeds veel plezier in m'n werk; alleen alles eromheen maakt dat ik blij ben als ik kan stoppen. Per dag ben ik ruim een uur bezig met allerlei administratieve rompslomp. Zonde van de tijd, die je anders ook aan patiëntenzorg kunt besteden. Moet je eens uitrekenen wat dat aan manuren per jaar scheelt. Geen wonder dat er iedere keer bezuingd moet worden en dat dan op de verkeerde plaatsen in de ziekenhuizen. Er moet eens flink in die tussenlagen gesneden worden. Dat levert pas wat op in positieve zin. Zowel voor de organisatie als voor de patiënten.

WillyRijk
Communities: Algemeen

Hallo,

ik haal mijn mening er niet uit, maar goed dat kan natuurlijk.

waar ik een hekel aan heb is het geven van cijfers, de meeste gepensionneerden kregen op school cijfers een 5 was te laag, daaronder was het onvoldoende of slecht en een 6 was te weinig daarboven telde je mee. 

Ik zou het werken in de gezondheidszorg geen cijfer kunnen geven, daar is het te afwiseelend voor. Dene dag een 10 en de andere dag een 4.

de een sneeuwt je onder de ander hemelt je op.

patiënten heb ik bij mij zelden of eigenlijk nooit ontevreden gezien., maar collegialiteit liet wel eens te wensen over in de 43 jaar dat ik heb gewerkt in ziekenhuizen en later in verpleeghuizen.

ook leidinggevenden waren niet altijd te pruimen, en als er zo'n baan vacant was was er streberigheid en oncollegialiteit te voelen. We zijn net mensen zei ik dan altijd.

het beroep vond ik fantastisch, op mijn manier goed gedaan vind ik zelf.

maar sinds het competentie gericht leren van de nieuwe generatie verpleegkundigen en verzorgenden, voel ik dat ze niet meer de intense nieuwsgiergheid bezitten die ik had in mijn leerlingentijd. Ze zijn anders, minder geïnteresserd misschien, wel gericht op zorg, maar niet op hoe het nou allemaal komt, ik weet het niet.

maar ik vnd het niet meer leuk.

geen cijfer, maar een : niet goed! Zo is het voor mij in de zorg.

het kan beter ook voor elkaar als collega's.

Prins2
Communities: Algemeen

Beste Anne,

 
Het persbericht is een gemiste kans om die 25% (!) werknemers recht te doen. De scores op de enquete worden nu veel te positief gepresenteerd. Het is nu door uw tekst net alsof er na een leuk en gezellig feestje nog een kwart van de mensen over blijft, die dan ineens ontevreden gaat zitten wezen.
Uw eerste zin zet de toon. Overigens is 'over het algemeen' iets anders dan 'gemiddeld'.
 
Vriendelijke groet
Prins2
Anne
Communities: Algemeen

Bedankt voor alle reacties! Wij beseffen dat zowel een 6,8 als een 7,3 nog geen 8 of hoger is, vandaar dat we inderdaad de toevoeging 'over het algemeen redelijk gelukkig' gebruiken. Maar we kunnen ons voorstellen dat dit nog te rooskleurig kan overkomen. De reden dat we hier nu toch voor hebben gekozen, is het feit dat een ruime meerderheid van de leden bij hun achterliggende motivatie van het rapportcijfer opvallend veel positieve geluiden over het werk laat horen ("ondanks de hoge werkdruk, vind ik mijn werk superleuk"), zelfs als zij een wat lager cijfer geven.

De meeste onvrede heeft voor de leden die op deze peiling reageerden niet met de inhoud van het werk zelf te maken, maar met de druk die van buitenaf wordt opgelegd, conflicten en vervelende spelletjes op de werkvloer en onzekerheid rond reorganisaties en/of ontslag. Wel blijkt dat een grote groep (26%) mensen zich niet gewaardeerd voelt door zijn of haar werkgever. Dat toch wel zorgelijke cijfer hebben we daarom bewust extra aandacht gegeven. Wel zullen we de volgende keer nog scherper opletten in welke volgorde we de resultaten weergeven en welke kleuring we daaraan geven. Nogmaals bedankt voor het meedenken daarin!

Ann56
Communities: Algemeen

Ik ben teleurgesteld over de uitleg van de uitkomst van de enquete.

Als het toch rooskleurig wordt verteld in de media voel ik me niet gehoord.

Wat had het voor zin om de enquete in te vullen !

Prins2
Communities: Algemeen

Beste Anne,

Dank voor uw overwogen reactie en vooral ook omdat u open staat voor het commentaar.

Vriendelijke groet,

Prins2

lex weller
Communities: Algemeen

Anne bedankt voor jou reactie het maakt duidelijk dat m.n. aan de randvoorwaarden zoals een goed opererend management, een budgetaire ruimte  vooral voor materialen om die te kunnen inzetten, maar ook meer inzicht hebben hoe werkdruk ontstaat en wat er aan kan worden gedaan en communicatie tussen werkvloer en het management voor verbetering vatbaar is. Aan de motivatie op de werkvloer ligt het in het algemeen niet die gaan door  omdat de client nooit de dupe van beleid mag worden.

 

J Jager
Communities: Algemeen

Helemaal mee eens. Een 6,8 vind ik ook magertjes. Van geluk is dan helaas weinig sprake. Een 8 zou fijn zijn!

1carla
Communities: Algemeen

inderdaad   werk  is  leuk met  mensen  werken   maar  er  word zo gekort en  DE  HOGERE  LOP0EN  MET BLAADJES  EN  REGELTJES  TE  WAPPEREN. maar  echt  menselijkheid  is  er niet  meer bij  vanwege  de  te  hoge  werkdruk,  er  wordt  op  tenen  gelopen   en   collegialiteit  nou  dat   laat  veel  te  wensen  over  en  de klant  merkt   dit  maar  al  te  goed  ,   maar  ik  houd  moed  ben  er  voor  de  oudjes    die  hebben  ons  nodig  . en  fijne   collega,s   zou  het  alleen  maar   aangenamer  maken\

  vr  gr

  maar   dat   cijfer   nee  daar  geloof  ik  allang  niet  meer  in  en  dat   hokjes  gedoe is   meer   uiterlijk  vertoon sorry

 

Reageer

Meld je aan of log in om te reageren op dit onderwerp.