Welkom gast

Recensie van het boek " Slotcouplet"

4

Slotcouplet, een boek van Sander de Hosson over zijn ervaringen die hij met stervende patienten heeft gedeeld en wat dat met hem als professional én als persoon heeft gedaan.  Een boek om meer aandacht te vragen voor palliatieve zorg en de kwaliteit en het belang hiervan.

Sander de Hosson is longarts in het Wilhelmina Ziekenhuis is Assen, hij is gespecialiseerd -volgens eigen zeggen vooral gepassioneerd- in palliatieve zorg. Ik ben hem gaan volgen nadat ik zijn bijdrage op een TED-talk heb gezien. Hier vertelde hij op een ontroerende en herkenbare manier over de menselijke kant van het uitvoeren van je professie, in zijn geval is dit vaak met patiënten die in hun laatste levensfase zitten door de aanwezigheid van verschillende ziektes. De zorg is niet altijd gericht op genezen, maar ook (of eigenlijk juist) op het troosten. Hoe ondersteun je als professional iemand die stervende is?

Goed, verder waar ik begon; het boek. Sander deed enige tijd geleden een oproep voor recensenten om zich te melden, het boek mocht door een selecte groep gelezen worden vóór de officiële uitgave. Ik trok de stoute schoenen aan en vroeg Sander of ik als fervent lezer, schrijver én community manager van de Ouderenzorg community het boek zou mogen lezen om erover te kunnen delen in de community. Sander stond hier gelijk voor open en ik kreeg het boek toegestuurd.

Het viel me direct op dat je niet persé vooraan hoeft te beginnen om de daarop volgende verhalen te kunnen begrijpen. Terwijl ik het boek doorbladerde begon ik kris kras verhalen te lezen, het is een bundel van korte verhalen over zijn rol en vooral over de mens(en) die bij de beschreven situatie betrokken waren. Door de verhalen te lezen is het alsof je zelf in de ruimte zit waar het verhaal zich afspeelt, je kunt het bijna voelen. Ingrijpende beslissingen, ethische dilemma’s, emotionele discussies en vooral het zoeken naar de aansluiting bij de patiënt die je voor je hebt. Allemaal situaties die zich voordoen in het verlenen van (palliatieve) zorg. Verder kijken dan de diagnose en een beleid dat toegespitst is op de patiënt. Het hoofddoel is om deze laatste fase voor de patiënt maar ook voor alle betrokkenen van waarde te laten zijn en met name in waardigheid te kunnen afsluiten. Dit hoofdstuk van de zorg, het palliatieve gedeelte, is van onschatbare waarde.

Hoe kun je al dit verdriet een plekje geven, waarom is het leven soms zo oneerlijk, wanneer ga je door en wanneer is het punt om te stoppen? Het komt allemaal aan bod. Terwijl ik het boek lees, bekruipen me telkens weer verschillende emoties. Bij het ene verhaal rollen de tranen over mijn wangen en bij het andere stuk kan ik oprecht glimlachen vanwege de verrassende wending van het verhaal. Het boek is niet gericht op professionals, het is door de manier van schrijven voor iedereen goed leesbaar en herkenbaar.

Als ouderenzorgprofessional is dit onderwerp heel actueel en herkenbaar, heel geschikt om hier te delen dus. We krijgen hier in meer of mindere mate altijd mee te maken. Als je deze zorg verleent hebt zal jij dit voor altijd herinneren en ook zal jij herinnerd worden door de beslissingen die genomen worden (of juist niet genomen worden) naar aanleiding van het contact met alle betrokkenen in deze situatie. Door het boek te lezen word je bewuster van jouw rol, niet alleen in stervensbegeleiding, maar het maakt je bewuster van de rol die je inneemt in het verlenen van zorg in de gehele breedte. Kies je ervoor om binnen de lijntjes te kleuren, of ga je er ook buiten als dit helpend/nodig is? Het boek kan je ondersteunen in het zoeken naar het antwoord op verschillende vragen, welk standpunt neem je in en waarom?

De kracht van dit boek is dat het je leert om naast rationeel denkend professional, óók als emotioneel betrokken individu (Sander noemt dit professionale nabijheid) jouw handelen te bepalen. De combinatie van die twee is ondergewaardeerd en verdient meer aandacht en bewustwording, dit laat Sander in alles doorklinken.